Zalety pompowania opon azotem znane są już ponad 40 lat. Przez dłuższy czas azot stosowano do ogumienia pojazdów użytkowych (szczególnie tych pracujących w ciężkich warunkach). Później znalazł on zastosowanie także w sporcie samochodowym, aż trafił do powszechnego użytku. Jednak nie wszyscy użytkownicy samochodów wiedzą, że oponę można napompować właśnie azotem.
Azot jest podstawowym składnikiem powietrza (ponad 78 proc.). Jest to gaz bezzapachowy, bezbarwny i, co najważniejsze, obojętny. Oznacza to, że nie przenosi różnych związków chemicznych, w tym wody (pary wodnej), które w przypadku opon i felg są dla nich szkodliwe.
Azot tworzy ,, barierę dla wilgoci''. Powietrze jest podatne na zmianę temperatur. To z kolei prowadzi do gromadzenia się wilgoci wewnątrz opony. W ten sposób wewnętrzna część felgi jest narażona na korozję. Tego problemu nie ma, gdy opona zostanie napełniona azotem, bo ten gaz nie jest podatny na wilgoć.
Stabilne ciśnienie to kolejna zaleta azotu. Wspomniana wyżej odporność tego gazu na zmiany temperatury sprawia, że azot utrzymuje stabilne ciśnienie w oponie. Inaczej mówiąc – opona nie flaczeje. Nie zachodzi zatem konieczność częstego dopompowywania opon. Można się ograniczyć do okresowej kontroli ciśnienia w ogumieniu.
Odpowiednieciśnienie w oponach zapewnia właściwą przyczepność oraz stabilność prowadzenia pojazdu. Spadek ciśnienia w oponie jest zjawiskiem naturalnym i w związku z tym należy dokonywać regularnych pomiarów ciśnienia.
W przypadku opon napompowanych powietrzem kontrola ciśnienia jest zalecana co dwa tygodnie i przed każdą dłuższą podróżą.
W porównaniu do powietrza azot utrzymuje ciśnienie w oponach trzy razy dłużej. Ma to wpływ także na to, że podczas jazdy w upałach nie grozi nam wystrzał opony. Z kolei stałe prawidłowe w ogumieniu zmniejsza opory toczenia, co przyczynia się do wydłużenia eksploatacji opon i ograniczenia zużycia paliwa. Poprawia też przyczepność.
Ciśnienie niższe od nominalnego o 0,2 bara zwiększa zużycie gumy o 10 proc. Przy niedoborze 0,6 bara żywotność opon zmniejsza się już o połowę. Podobnie niekorzystny wpływ na ogumienie ma ciśnienie zbyt wysokie.