POMPOWANIE AZOTEM

Zalety pompowania opon azotem znane sa juz ponad 40 lat. Przez dluzszy czas azot stosowano do ogumienia pojazdów uzytkowych (szczególnie tych pracujacych w ciezkich warunkach). Pózniej znalazl on zastosowanie takze w sporcie samochodowym, az trafil do powszechnego uzytku. Jednak nie wszyscy uzytkownicy samochodów wiedza, ze opone mozna napompowac wlasnie azotem.

Azot jest podstawowym skladnikiem powietrza (ponad 78 proc.). Jest to gaz bezzapachowy, bezbarwny i, co najwazniejsze, obojetny. Oznacza to, ze nie przenosi róznych zwiazków chemicznych, w tym wody (pary wodnej), które w przypadku opon i felg sa dla nich szkodliwe.

Azot tworzy ,, bariere dla wilgoci''. Powietrze jest podatne na zmiane temperatur. To z kolei prowadzi do gromadzenia sie wilgoci wewnatrz opony. W ten sposób wewnetrzna czesc felgi jest narazona na korozje. Tego problemu nie ma, gdy opona zostanie napelniona azotem, bo ten gaz nie jest podatny na wilgoc.

Stabilne cisnienie to kolejna zaleta azotu. Wspomniana wyzej odpornosc tego gazu na zmiany temperatury sprawia, ze azot utrzymuje stabilne cisnienie w oponie. Inaczej mówiac – opona nie flaczeje. Nie zachodzi zatem koniecznosc czestego dopompowywania opon. Mozna sie ograniczyc do okresowej kontroli cisnienia w ogumieniu.

Odpowiednie cisnienie w oponach zapewnia wlasciwa przyczepnosc oraz stabilnosc prowadzenia pojazdu. Spadek cisnienia w oponie jest zjawiskiem naturalnym i w zwiazku z tym nalezy dokonywac regularnych pomiarów cisnienia.

W przypadku opon napompowanych powietrzem kontrola cisnienia jest zalecana co dwa tygodnie i przed kazda dluzsza podróza.

W porównaniu do powietrza azot utrzymuje cisnienie w oponach trzy razy dluzej. Ma to wplyw takze na to, ze podczas jazdy w upalach nie grozi nam wystrzal opony. Z kolei stale prawidlowe w ogumieniu zmniejsza opory toczenia, co przyczynia sie do wydluzenia eksploatacji opon i ograniczenia zuzycia paliwa. Poprawia tez przyczepnosc.

Cisnienie nizsze od nominalnego o 0,2 bara zwieksza zuzycie gumy o 10 proc. Przy niedoborze 0,6 bara zywotnosc opon zmniejsza sie juz o polowe. Podobnie niekorzystny wplyw na ogumienie ma cisnienie zbyt wysokie.

Newsletter
Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera!
Wyślemy Ci powiadomienia o atrakcyjnych promocjach i nowościach.

X
X